A differenciális adatbuszoknál lezáró ellenállást kell alkalmazni, ami általában 120 Ω értékű:
Busz típusa | Kell lezáró? | Megjegyzés |
---|---|---|
RS-485 / Modbus RTU | igen | A busz mindkét végére 120 ohmos |
CAN / CANopen | igen | Mindkét végén 120 ohm szükséges |
DMX512 | igen | 120 ohmos lezárás a végponton kötelező |
Profibus DP | igen | A végpontokon beépített ellenállással |
M-Bus (standard) | nem | Nem differenciális, nem kell lezárás |
RS-232 | nem | Egyvonalas, lezárás nem szükséges |
KNX TP1 | nem | Belső elektronika tartalmazza, nem szabad külsőt tenni |
Ethernet (100Ω diff.) | nem manuális | A lezárás a PHY chipben van gyárilag |
USB | nem manuális | Lezárás a kontrollerben integrálva |
Hogy tudom mindezt elmagyarázni a kíváncsi kisunokámnak?
Képzeld el, hogy van egy hosszú csúszda, amin golyók gurulnak lefelé. A golyók az adatok, a csúszda pedig a vezeték (busz). Ha a csúszda végén nincs párna, akkor a golyó nekiütközik a végének, visszapattan, és összeütközhet a következő golyóval – így összezavarodnak az adatok. Most képzeld el, hogy a csúszda végére raksz egy puhán megállító párnát – ez a lezáró ellenállás. Ez megállítja a golyót finoman, nem hagyja, hogy visszapattanjon.
Tehát:
- a vezeték a csúszda
- az adat a guruló golyó
- lezáró ellenállás pedig a végén levő párna
- nélküle a golyó visszapattanna, és zavar lenne
Ezért kell a vezeték (busz) két végére ilyen kis „párna” – azaz lezáró ellenállás –, hogy minden golyó/adat szépen megérkezzen, és ne keveredjen össze.
Kár, hogy béna vagyok AI image generálásban és nem tudom megértetni a motorral, hogy a fenti zöld csúszda vége a párna.