Hero Image

Busz terminátor for dummies

A differenciális adatbuszoknál lezáró ellenállást kell alkalmazni, ami általában 120 Ω értékű:

Busz típusa Kell lezáró? Megjegyzés
RS-485 / Modbus RTU igen A busz mindkét végére 120 ohmos
CAN / CANopen igen Mindkét végén 120 ohm szükséges
DMX512 igen 120 ohmos lezárás a végponton kötelező
Profibus DP igen A végpontokon beépített ellenállással
M-Bus (standard) nem Nem differenciális, nem kell lezárás
RS-232 nem Egyvonalas, lezárás nem szükséges
KNX TP1 nem Belső elektronika tartalmazza, nem szabad külsőt tenni
Ethernet (100Ω diff.) nem manuális A lezárás a PHY chipben van gyárilag
USB nem manuális Lezárás a kontrollerben integrálva

Hogy tudom mindezt elmagyarázni a kíváncsi kisunokámnak?

Képzeld el, hogy van egy hosszú csúszda, amin golyók gurulnak lefelé. A golyók az adatok, a csúszda pedig a vezeték (busz). Ha a csúszda végén nincs párna, akkor a golyó nekiütközik a végének, visszapattan, és összeütközhet a következő golyóval – így összezavarodnak az adatok. Most képzeld el, hogy a csúszda végére raksz egy puhán megállító párnát – ez a lezáró ellenállás. Ez megállítja a golyót finoman, nem hagyja, hogy visszapattanjon.

terminator-tale

Tehát:

  • a vezeték a csúszda
  • az adat a guruló golyó
  • lezáró ellenállás pedig a végén levő párna
  • nélküle a golyó visszapattanna, és zavar lenne

Ezért kell a vezeték (busz) két végére ilyen kis „párna” – azaz lezáró ellenállás –, hogy minden golyó/adat szépen megérkezzen, és ne keveredjen össze.

Kár, hogy béna vagyok AI image generálásban és nem tudom megértetni a motorral, hogy a fenti zöld csúszda vége a párna.